De Opstartfabriek

De Opstartfabriek is een methodiek die ondernemerspotentieel bij werkzoekenden te stimuleert en doorontwikkeld, om overnames in het klein-MKB mogelijk te maken.

Zo wordt enerzijds werkgelegenheid  behouden die anders door natuurlijk verloop aan de regio onttrokken dreigt te worden, en anderzijds werkzoekenden gestimuleerd om middels een overname te starten als zelfstandig ondernemer.
Jaarlijks stoppen duizenden goedlopende bedrijven wegens het ontbreken van een opvolger. Deze bedrijven stoppen dus uitdrukkelijk niet vanwege een slechte financiële situatie of omdat er geen afzetmarkt meer is waardoor de bedrijven feitelijk geen toekomst meer hebben. Bedrijvenmakelaars hebben evenwel geen interesse in de markt van kleine zelfstandige ondernemingen vanwege de voor hun geringe overnamemarges.
Tegelijkertijd bieden gemeentes werkzoekenden slechts twee opties aan: begeleiding naar werknemerschap of  begeleiding naar het opstarten van een eigen onderneming. Starten vanuit een overname wordt in het aanbod volledig buiten beschouwing gelaten.
De methodiek van de Opstartfabriek doorbreekt deze status quo door ze te zien als een markt van latente vraag en aanbod.
Ik heb het idee van de twee initiatiefnemers verder uitgewerkt tot businesscase en subsidievoorstel, en na toekenning van de subsidie door SZW het de marketing en het trainingsprogramma opgezet en gemanaged.
In een jaar tijd hebben 149 deelnemers het trainings- en coachingsprogramma doorlopen waarvan tot 70% na afronding weer aan het arbeidsproces deelnames. De helft daarvan als ondernemer of zzp’er. Er zijn in de loop van het traject 6 overnames gerealiseerd.
Rol: programmamanager | product owner | facilitator
Bedrijf: de opstartfabriek
Doel: testen methode verhogen arbeidsparticipatie 50-plussers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *