Fantastisch falen als cruciale kans

Van jongs af aan leren we dat fouten maken iets is om je voor te schamen, iets om koste wat kost te vermijden. Fouten maken is echter niet alleen onvermijdelijk, onderzoek heeft ook uitgewezen dat ‘falen’ cruciaal kan zijn voor succes.
Dit is waarom:

Door fouten te maken, leren we. Omdat mislukkingen ons waardevolle feedback geven die we kunnen gebruiken om onze prestaties te verbeteren. Maar niet alle mislukkingen zijn waardevol. 

Wie slim met mislukkingen omgaat weet de lessen te verwerken tot brandstof voor je bedrijf. 

De rol van mislukking in innovatie

Innovatie gaat over het verkennen van het onbekende en het nemen van risico’s. Risico’s nemen betekent echter dat we onderweg onvermijdelijk mislukkingen tegenkomen. Kunnen we risico’s nemen als de angst om te falen ons tegenhoudt?

Je Faalangst overwinnen

Faalangst is een van de grootste obstakels voor succes. Het kan ons verlammen en ons ervan weerhouden risico’s te nemen of onze doelen na te streven. Door je ervaringen om te zetten in ‘lessons learned’ worden ze brandstof voor je toekomstige succes, en kan je beginnen je mislukkingen te omarmen.

Elke mislukking heeft consequenties, maar je business model moet bestand zijn tegen falen. Probeer daarom een gecontroleerde omgeving voor mislukkingen te creëren, bijvoorbeeld door te werken met het Assumption Driven Innovation model; het aanleggen van een logboek van aannames die een voor een gevalideerd kunnen worden. 

Natuurlijk zal er het nodige blijven mislukken. Door de kans op mislukking recht in de ogen te kijken leren we dat falen niet fataal is en onze toekomst niet definieert.

Hoe leer je van je fouten?

We hebben allemaal al vaak gefaald, en we zullen het weer doen – het is onvermijdelijk. Wat echter bepaalt of we ten onder gaan, op onze schreden terugkeren of doorzetten is wat je doet nadat je die fout hebt gemaakt. 

Fouten maken, mislukkingen, falen is een kans om te leren, te groeien en te verbeteren; daardoor ontwikkelen we veerkracht, ‘grit’ en vastberadenheid, essentiële kwaliteiten voor succes op elk gebied. Mooi gezegd natuurlijk maar hoe benut je die faal-kans?

Vraag “Waarom?”

Is iets vreselijk fout gegaan? Identificeer het probleem niet alleen aan de oppervlakte – graaf dieper. En het is echt zo simpel als vijf keer “waarom” vragen. De 5 Why’s-techniek werd in de jaren ’30 ontwikkeld binnen de Toyota Motor Corporation en zoekt naar “tegenmaatregelen”, in plaats van “oplossingen” die alleen de symptomen van het probleem aanpakken. Goede tegenmaatregelen zorgen ervoor dat de oorzaken worden weggenomen en zullen zo eerder voorkomen dat het probleem zich opnieuw kan voordoen.

Zoek je hulp of controle?

Als manager of ondernemer kan het verleidelijk zijn om te proberen alles over je bedrijf te leren en te controleren. Maar hoewel je als manager denkt alles te moeten begrijpen en alles wat er speelt moet weten, is dat eigenlijk niet nodig. Het is eigenlijk beter dat je dat niet doet. Weten wanneer je hulp moet vragen of die extern moet inschakelen is belangrijker. Het betekent niet dat je zwak bent; maar eerder dat je slim genoeg bent om te beseffen dat iemand anders je kan helpen het beter te doen. En als bonus leren meer mensen in jouw organisatie het probleem en de oplossing herkennen!

Blijf risico’s nemen!

Nadat je een flinke fout hebt gemaakt heeft bijna iedereen de neiging om een volgende situatie extra voorzichtig te benaderen. Vecht tegen die neiging – als je stopt met het nemen van risico’s, zal je gegarandeerd falen. Stop niet met het maken van fouten, maar creëer een cultuur waarin van elke fout lering wordt getrokken, een les die je team vooruit helpt.

Hoe leer je?

Om voordeel te hebben van  je “slimme” mislukkingen, zal je ook je werkprocessen en manier van communiceren moeten herzien. Door de manier van omgaan met fouten aan te passen creëer je een cultuur die ook beter op fouten kan anticiperen, waar iedereen beter van wordt en vooral de onderneming sterker.

Wat heb je scherp?

Hoewel gedreven Venture Builders en Product Developers gepassioneerd zijn over het bouwen van producten en het werven van gepassioneerd toptalent één aspect is van het bouwen van een geweldig bedrijf, is het hebben van focus vaak de kritische component voor zakelijk succes. En de juiste focus hebben komt neer op vooral “nee” zeggen tegen alles wat afleidt: houd scherp wat de meest risicovolle aannames zijn waar je business case op gebouwd is en bepaal dan waar de prioriteit op moet liggen. Bespreek de onderliggende aannames regelmatig met je team, deel je vermoedens en verzamel input. Organiseer liever een pre-mortem zodat je een post-mortem te vermijden! 

Uiteindelijk kan je, door scherp te blijven en je “falen” te analyseren, je concentreren op wat jouw bedrijf werkelijk laat functioneren. Lering trekken uit gemaakte fouten stimuleert groei – en dat is uiteindelijk de beloning van fantastisch falen.