Rabobank Design Sprint

Uitdaging: 

De Rabobank streefde ernaar om de gebruiker meer centraal te stellen, met name de interne gebruikers van de Sharepointomgeving. Het probleem was dat de bestaande zoekfunctionaliteit ontoereikend was wanneer gebruikers technische ondersteuning zochten, waardoor ze niet goed bediend werden.

Aanpak:

Om dit probleem aan te pakken, werd een reeks interviews georganiseerd met gebruikers om veelvoorkomende problemen en hun onderliggende oorzaken in kaart te brengen. Op basis van deze feedback werd een Design Sprint geïnitieerd. Gedurende drie intensieve dagen werd het probleem geanalyseerd, werden conceptoplossingen bedacht en uitgewerkt (middels technieken als Crazy 8 en storyboarding), werd een prototype gebouwd en werden nieuwe interviewvragen opgesteld voor validatie.

Impact:

Een week later, op de vierde dag, werd het concept getest. De meeste voorstellen bleken verbeteringen te zijn en de aannames werden gevalideerd. Een belangrijk voordeel van de Design Sprint was dat het ook duidelijk maakte waar geen energie in geïnvesteerd moest worden. Zo bleek een idee voor filtering, dat vooraf kansrijk leek, niet aan te sluiten bij de gebruikersbehoefte. Deze inzichten voorkwamen dat dure ontwikkeluren werden besteed aan technieken die niet aansloten bij de gebruiker, wat uiteindelijk leidde tot een efficiëntere en meer gebruikersgerichte aanpak.

Rol: Lean coach | facilitator
Bedrijf: rabobank
Doel: verkorten product-markt fit nieuw intranet

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.