Ik las een leuke blogpost van Jeroen van der Weide van Tasman innoveert Goed fout waarin hij zich afvraagt waarom wij zo krampachtig omgaan met fouten. Fouten zijn nodig voor verandering wat iedereen beaamt maar toch zijn weinig mensen bereid fouten toe te geven en daarvan te leren. Zo verstart je creativiteit en innovatievermogen! Meer openheid dus en hij voegt de daad bij het woorden en plaatst zijn eigen failure journal op de site
Bouwen op je fouten geeft je innovatievoordeel: Als je wilt onderzoeken waar je succesvol in kunt zijn dan zal je immers moeten experimenteren. Falen is dan onvermijdelijk want goed experimenteren kan niet zonder; je komt er achter wat fout gaat. Ik heb daar eerder een presentatie over gegeven: Vision innovation and inevitable failure. Je businessmodel moet falen juist ondersteunen en niet uitbannen.
BBC & The Office
Ik vond onderstaande video van Jeremy Gutsche waarin hij (een beetje schreeuwerig) in gaat op de noodzaak van falen als je wilt innoveren. Hij geeft een mooi voorbeeld van de BBC dat op een gegeven moment merkte dat er minder mensen keken naar hun programma’s en zoals veel bedrijven uit angst om nog meer te verliezen conservatief ging innoveren: volgens een rigide en gecontroleerd proces moesten nieuwe ideeen bedacht worden. Dat hielp niet en de directie werd vervolgens naar huis gestuurd.
De nieuwe directie wilde niet direct teveel overhoop halen en besloot alles bij het oude te laten met ?®?®n verschil: er kwam een potje om te gokken. Idee?½n die te wild of afwijkend leken om gelijk breed te programmeren maar die ergens toch kansrijk konden zijn kregen wat gambling money mee. Zo kwamen ook Ricky Gervais en Stephen Merchant aan een klein budget om hun eerste afleveringen van The Office te make: want het idee was te afwijkend van wat de BBC tot dan toe deed.
En dankzij dat budget om mee te gokken werd The Office het grootste succes van de BBC.
Wil je meer lezen over hoe je een bedrijfscultuur kan ontwikkelen die wil leren van de eigen fouten om zo beter te innoveren dan kan je hier Fail Forward lezen het artikel waar Jeroen in zijn blogpost ook naar verwijst.